Reumatologia

Zajmujemy się liczną grupą jednostek chorobowych związanych ze zwyrodnieniowymi i zapalnymi schorzeniami tkanki łącznej, kości i stawów.

Z jakimi objawami odwiedzić reumatologa?

Pomocna będzie dla ciebie wizyta u reumatologa, jeśli dokuczają ci następujące objawy:

• bolą cię mięśnie, stawy, kości;
  • ból jest nawracający i intensywny, często pojawia się nie tylko w jednym, ale kilku stawach - z czasem choroba przybiera postać symetryczną - objawy występują w stawach po obu stronach ciała;
  • bólowi towarzyszą: stan podgorączkowy i/lub obrzęk i/lub wysypka bądź zaczerwienienie skóry;
  • odczuwasz dolegliwości również w obrębie jamy brzusznej i nie są one spowodowane kłopotami z żołądkiem czy jelitami;
  • po przebudzeniu twoje stawy są zaczerwienione i odczuwasz ich sztywność;
  • sprawia ci problem utrzymanie w palcach przedmiotów;
  • sprawia ci problem schylanie się, podnoszenie przedmiotów;
  • stawy stają się zniekształcone i opuchnięte;
  • masz trudności z poruszaniem się;
  • stawy są zaczerwienione, a temperatura wokół nich jest wyższa niż w pozostałych częściach ciała.

Jakie choroby leczy reumatolog?

Specjalista w dziedzinie reumatologii leczy bardzo wiele rodzajów chorób. Wśród nich znajdują się:

• reumatoidalne zapalenie stawów;
  • łuszczycowe zapalenie stawów;
  • gorączka reumatyczna;
  • zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa;
  • przewlekłe stany zapalne tkanki łącznej - toczeń rumieniowaty układowy, twardzina układowa, zapalenie skórno-mięśniowe, zapalenie wielomięśniowe, zespół Sjögrena, przewlekłe niezakrzepowe zapalenia naczyń;
  • osteoporoza;
  • sarkoidoza;
  • fibromialgia.

Jak przebiega leczenie u reumatologa?

Przebieg leczenia u reumatologa jest uzależniony od konkretnej choroby. Niestety, w przypadku chorób zwyrodnieniowych i zapalnych kości, stawów i tkanki łącznej leczenie jest najczęściej długotrwałe. Reumatolog przeprowadza badania podmiotowe, przedmiotowe i czynnościowe układu ruchu i tkanki łącznej, może też skierować pacjenta na badania dodatkowe i laboratoryjne. Lekarz wykonuje także punkcje, blokady, iniekcje zwykłe, a gdy zajdzie taka konieczność, kieruje pacjenta na zabiegi chirurgiczne. Ustala również właściwy sposób postępowania w rehabilitacji swoich pacjentów.