Ginekomastia to wstydliwy problem natury hormonalnej dotykający mężczyzn, który charakteryzuje się przerostem piersi u mężczyzn. Niegroźne powiększenie piersi może pojawić się już u noworodków (jednak zanika często między 3. a 5. dniem po urodzeniu) albo w okresie pokwitania (może być to związane z podawaniem androgenów lub preparatów zawierających witaminę D).

Ginekomastia u dojrzałych mężczyzn ma różne podłoże. Może wynikać m.in. z:

• zaburzeń równowagi między estrogenami a androgenami,
  • powikłań po przebyciu chorób, np. schyłkowej niewydolności nerek, nowotworu wątroby, marskości wątroby,
  • przyjmowania estrogenów,
  • przyjmowania leków hamujących syntezę testosteronu.

Ginekomastia a lipomastia

Przerost piersi u mężczyzn nie zawsze związany jest z ginekomastią. Przyczyną może być lipomastia, czyli zjawisko uwarunkowane zwiększonym otłuszczeniem ciała w okolicy klatki piersiowej. W przeciwieństwie do ginekomastii, lipomastia nie ma charakteru patologicznego - problem można wyeliminować poprzez wprowadzenie odpowiedniej diety oraz aktywności fizycznej, a w przypadkach kiedy te metody nie zadziałają, można rozważyć liposukcję tego obszaru.

Na czym polega leczenie ginekomastii?

Przed podjęciem leczenia ginekomastii, należy znaleźć przyczyny leżące u podłoża problemu. Wywiad lekarski oraz wykonanie prostych badań może dać odpowiedź na pytanie o to, jakie jest źródło przypadłości. Lekarz na pewno zapyta o wszystkie przebyte choroby oraz przyjmowanie leków. Jeśli chodzi o badania, zleci oznaczenie poziomu testosteronu we krwi, estradiolu, hormonów tarczycy, enzymów wątrobowych. Niekiedy będzie zachodzić konieczność wykonania USG lub biopsji - jeżeli istnieje podejrzenie nowotworu.

Lipomastia jest łatwa do zlikwidowania poprzez zabieg odsysania tłuszczu (liposukcję). W przypadku ginekomastii właściwej koniecznością jest inwazyjny zabieg chirurgiczny będący połączeniem operacyjnego wycięcia nadmiaru tkanki i liposukcji. Aby móc jednoznacznie stwierdzić, na jaki typ ginekomastii cierpi dany pacjent, należy wykonać USG piersi.

Ze względu na znieczulenie miejscowe do zabiegu ,nie jest wymagane specjalne przygotowanie. Konieczne jest wykonanie badań - morfologii krwi i układu krzepnięcia.

PRZECIWSKAZANIA:

• zaburzenia krzepnięcia ,
  • alergie ,
  • choroby z autoagresji
  • nadmierne oczekiwania chorych,
  • otyłość

Masz pytania? Skontaktuj się z nami!

Zadzwoń: 504438338 / 12 6603366

źródła pomocnicze: luxmed.pl