Leczenie chorób tarczycy akupunkturą - czy jest skuteczna?

Za co odpowiedzialna jest tarczyca?

Tarczyca ma kluczowe znaczenie w gospodarce hormonalnej i wapniowo-fosforowej człowieka. Jest położona na szyi, oplata ją swoimi dwoma płatami z obu stron przypominając nieco motyla. Poprzez produkowane hormony – tyroksynę (T4), trijodotyroninę (T3) i kalcyroninę, tarczyca wpływa na prawie wszystkie procesy metaboliczne, jakie mają miejsce w organizmie. Jej hormony wpływają na rozwój mózgu, dojrzewanie, pracę serca, jajników, nastrój czy procesy mentalne. Stanowią faktyczny napęd aktywności życiowej organizmu, ponieważ jakiekolwiek zaburzenie w obrębie hormonów natychmiast wpływa negatywnie na jego pracę.

Jakie są objawy nadczynności tarczycy?

W nadczynności tarczycy występuje nadmierna produkcja hormonów tarczycy. Choroba częściej pojawia się u kobiet niż u mężczyzn.

Typowymi objawami nadczynności tarczycy są:

• uczucie gorąca,
  • nadmierne pocenie się,
  • utrata masy ciała pomimo zwiększonego apetytu,
  • przyspieszenie tętna, kołatanie serca,
  • powiększenie obwodu szyi,
  • niepokój,
  • drżenie rąk,
  • bezsenność,
  • wytrzeszcz gałek ocznych (w przypadku choroby Gravesa-Basedowa).

Jakie są objawy niedoczynności tarczycy?

W schorzeniu występuje niedobór hormonów tarczycy. Podobnie jak w przypadku nadczynności, na chorobę około 5 razy częściej chorują kobiety. Częstość jej występowania zwiększa się wraz z wiekiem. Stwierdzono, że niedoczynność tarczycy występuje u około 5% populacji po 60. roku życia.

Objawy niedoczynności to:

• wzrost masy ciała,
  • znaczne osłabienie,
  • senność,
  • uczucie chłodu, zwłaszcza rąk i stóp,
  • obrzęki podskórne,
  • zaparcia,
  • suchość skóry,
  • zwiększona łamliwość włosów,
  • zwolnienie czynności serca.

Do rozwoju nadczynności lub niedoczynności tarczycy mogą przyczynić się także tzw. procesy autoimmunologiczne. W diagnostyce wykorzystuje się także oznaczanie przeciwciał. Są one pomocne przy diagnozowaniu choroby Gravesa-Basedowa czy zapalenia tarczycy typu Hashimoto.

Jaka jest rola akupunktury w leczeniu tarczycy?

Akupunktura jako metoda leczenia trafiła do Europy w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Została zaakceptowana przez oficjalną medycynę, która nie podważa jej skuteczności w terapii wielu chorób, a traktuje często jako uzupełnienie kuracji.

Poddając się akupunkturze, nie należy zarzucać terapii konwencjonalnej i badań zleconych przez lekarza. Przy pomocy tej metody można pozbyć się wielu dolegliwości fizycznych oraz nerwic, stanów depresyjnych, nałogów itp. Akupunktura na tarczycę jest jedną z metod leczenia nadczynności i niedoczynności tego gruczołu.

Na czym polega działanie akupunktury?

Ta niekonwencjonalna metoda leczenia pochodzi z Dalekiego Wschodu. Najstarsze kamienne igły do nakłuwania pochodzą sprzed ponad 5 tysięcy lat, a znaleziono je na terenie dzisiejszej Mongolii. Powszechnie akupunkturę uważa się za tradycyjną metodę chińską. Jest ona rezultatem przeświadczenia, obecnego w chińskiej filozofii, że przez ciało człowieka przenika energia życiowa – qi. Ta energia przemieszcza się specjalnymi szlakami komunikacyjnymi (liniami energetycznymi) zwanym meridianami.

Stan zdrowia człowieka zależy od drożności owych szlaków. Jeśli energia jest transportowana bez przeszkód, wówczas zdrowie fizyczne i psychiczne jest bez zarzutu. Gdy natomiast meridiany wiodące do określonego narządu zostają zablokowane, wówczas ten narząd zaczyna chorować.

Wyleczyć może go tylko udrożnienie meridiany. Można to zrobić np. poprzez akupunkturę czy akupresurę. Akupunktura to nakłuwanie igłami punktów na skórze, które to punkty są odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych wewnętrznych organów. Ich nakłuwanie umożliwia energię życiową qi do swobodnego przepływu przez meridiany.

Medycyna oficjalna, widząc skuteczność tej metody, wyjaśnia jej działanie, zastępując termin „meridiany” bardziej naukowym wyrażeniem: „układ nerwowy”. To zakończenia połączeń nerwowych poszczególnych narządów mają znajdować się w owych punktach akupunktury. Choroba organu może być nawet sygnalizowana powiększaniem się tych punktów, co można wyczuć dotykiem jako zgrubienie.

Akupunktura na choroby tarczycy

Przy pomocy akupunktury można wyleczyć lub przynajmniej złagodzić objawy wielu chorób. Należą do nich choroby tarczycy, zwłaszcza niedoczynność i nadczynność tarczycy. Są to dolegliwości wymagające leczenia farmakologicznego (przy niedoczynności zażywanie leków jest niezbędne do końca życia) lub operacyjnego. Warto więc zaufać tradycyjnej chińskiej metodzie i oddać się w ręce doświadczonego specjalisty. W Polsce są to lekarze przeszkoleni w tym zakresie, często pochodzący z Dalekiego Wschodu, którzy mają stosowne certyfikaty. Do akupunktury używa się stalowych, srebrnych lub złotych igieł o różniej grubości, ale są one cieńsze niż igły do iniekcji, gdyż nie mają w środku kanalika na lek.

Rozmieszczanie ich na ciele wiąże się z niewielkim bólem, mniej odczuwalnym, gdy pacjent jest zrelaksowany i rozluźniony. Igły pozostają w skórze przez około 15 minut. W jeden punkt wkłuwa się od 3 do 10 igieł. Nie należy obawiać się zakażeń, gdyż igły albo są wysterylizowane, albo jednorazowego użytku. W zależności od stopnia zaawansowania choroby i podatności pacjenta na leczenie ustala się ilość zabiegów, których może być kilka lub kilkanaście.

Akupunktura na tarczycę jest skuteczna do tego stopnia, że w przypadku niedoczynności tarczycy można odstawić preparaty tyroksyny, gdyż gruczoł zaczyna wytwarzać ponownie ten hormon. Żeby być pewnym wyleczenia, należy zbadać poziom stężenia hormonów tarczycy. O zaprzestaniu zażywania tyroksyny może zdecydować tylko lekarz prowadzący.
Zwykle leczenie akupunkturą ma jednak charakter uzupełniający kurację farmakologiczną.

Punkty akupunkturowe na tarczycę

Punkty odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie tarczycy znajdują się w środkowej części szyi w zagłębieniu jarzmowym, z boku i w tyle szyi przy mięśniu trapezowym oraz w górnej części mostka. Jednak odradzam samodzielne, bez znajomości anatomii, wykonywanie na sobie tych zabiegów. Nie tylko nie pomogą, ale mogą zaszkodzić. Punkty akupresury, czyli zakończenia nerwowe są bardzo wrażliwe.

Przeciwwskazania do leczenia tarczycy akupunkturą

Przed zgłoszeniem się na zabieg akupunktury trzeba przeprowadzić niezbędne badania diagnostyczne. Akupunkturę wykluczają choroby nowotworowe, zakaźne i psychiczne. Niewskazana jest także w chorobach skóry, przy czynnej gruźlicy, w wieku niemowlęcym. Mogą być przeciwwskazania dla kobiet w ciąży, zwłaszcza w pierwszym trymestrze, oraz w czasie menstruacji, po zażyciu alkoholu oraz w wyczerpaniu fizycznym i psychicznym.

*Artykuł ma charakter jedynie informacyjny. Zapraszamy na konsultację medyczą w celu ustalenia odpowiedniej metody leczenia.